Dag 13 Saint Lucia - Reisverslag uit Saint Lucia Estuary, Zuid-Afrika van Robin en Linda - WaarBenJij.nu Dag 13 Saint Lucia - Reisverslag uit Saint Lucia Estuary, Zuid-Afrika van Robin en Linda - WaarBenJij.nu

Dag 13 Saint Lucia

Door: Robin en Linda

Blijf op de hoogte en volg Robin en Linda

12 Oktober 2015 | Zuid-Afrika, Saint Lucia Estuary

Vanochtend weer heerlijk wakker geworden in ons prachtige onderkomen wat een plaatje blijft het toch om te zien. Vandaag eens lekker geen wekker gezet om eens rustig aan te doen. Maar om 7 uur gewoon weer klaarwakker. 'S avonds vaak rond een uur of tien naar bed dus de nachten zijn lang genoeg. Om 7 uur begint het ook vaak al weer lekker warm te worden en wil je het huisje wel weer langzaam verlaten. Richting het ontbijt dan maar waar we hier echt niet over mogen klagen dat zal wel tegenvallen als we weer terug in Nederland zijn.
Vandaag wilde we een bezoekje brengen aan het Cape Vidal strand maar vanwege de harde wind en bewolking hebben we toch maar besloten ons snorkel avontuur te cancelen. Dan nog maar een dagje het safaripark in. Vandaag het gedeelte aan de andere kant van het meer maar eens bekijken. Bij de ingang aangekomen vertelde ze ons dat er 45 minuten geleden een kudde olifanten voorbij was gekomen dus vol enthousiasme gingen wij opzoek! Na een half uurtje zoeken en met geen dieren als resultaat werden we bang dat deze safari dezelfde zou worden als die van gisteren. We besloten de rollen eens om te draaien en zo kreeg Linda haar eerste rechtse rijles op de linkerbaan. Gelukkig dat het niet zo druk is in het safaripark. Dat rijden valt niet meer schakelen links en het lijkt wel of de pedalen hier ook verder uit elkaar zitten.

Na de eerste minuten van les komen we gelukkig een grote kudde zebra's tegen, zelf enkele veulentje erbij. Robin is druk bezig met het schieten van de prachtige plaatjes wanneer Linda zegt sorry maar we moeten gaan. De motor wordt gestart en 500 meter verderop weer stilgezet. Over het landschap komen 3 giraffen aangelopen, vader, moeder en kind. Vollop bezig met het bekijken van de giraffen vergeten we bijna dat hier ook nog 3 neushorens liggen en we beland waren bij een kleine waterpoel. Wat een grote dieren zijn dat toch die giraffen prachtig om te zien. Bijzonder is hoe deze dieren waterdrinken, ze zetten hun poten uit elkaar en dan langzaam gaat die hele lange nek naar beneden. Nieuwsgierig zijn ze ook! de hele tijd worden we bestudeerd maar bang zijn ze niet wanneer ze na een kwartiertjes rustig voorbij onze auto de weg oversteken. Wat een mooie plaatjes leverden dat op. Deze dag kon al niet meer stuk daar de giraffen en de geplande avondsafari met de boot. Na nog enkele uren in het park gereden te hebben gingen we opweg naar het hotel. Even in het zonnetje zitten en een ijsje eten, daarna klaarmaken voor het volgende avontuur.

Om 16.00 uur werden we verwacht bij de safariboot, geen kleintje want we zaten er wel met zo'n 60 mensen op. De tocht kon beginnen ruim 2 uur varen opzoek naar nijlpaarden, krokodillen, vogels en een mooie zonsondergang. Onze kapitein was een vrouw en ze vertelde ons tijdens de tocht van alles over het ontstaan van het gebied en de dieren die er leefden. Net onderweg zagen we de eerste twee nijlpaarden al in het riet verscholen liggen. Al snel kwamen we erachter dat hier diverse families leven die hun eigen territorium verdedigen en bewaken. Voor de kapitein dus makkelijk om ons naar hun verblijf plaatsen toe te leiden.
Nijlpaarden leven in kleine kuddes en kunnen tot 35 jaar oud worden. Ze eten voornamelijk nijlpaardenmest en grazen gras. Overdag liggen ze rustig in het water maar naarmate het donker wordt worden ze steeds actiever en verlaten zij 's avonds en 's nachts het water om opzoek te gaan naar eten aan land. Nijlpaarden zijn erg gevaarlijk, ieder jaar vallen er in heel Afrika ruim 2500 doden door nijlpaarden dit omdat ze hun territorium en jongen bewaken. Ze hebben naast een groot aantal kiezen een paar grote en lange tanden in de boven en onderkaak. Deze lange tanden worden gebruikt tijdens om te vechten, dit wordt ze van kleins af aangeleerd al spelenderwijs. Na een hele reeks foto's komen we een krokodil tegen dit is behoorlijk bijzonder zegt ze omdat ze zich zelden tot nooit laten zien. Overdag liggen de krokodillen vaak in de zon om warmte op te doen het zijn koudbloedige dieren, en in de avond kruipen ze het water in en gaan op jacht. De avond valt langzaam en de boot keert zich om en vaart ons langzaam weer terug. Nog een paar mooie plaatjes wanneer de zon onder de wolken uitzakt en een laatste blik op een familie spelende nijlpaarden en de tocht is weer voorbij. Wat een bijzondere vakantie is dit toch met al dat moois zo om ons heen.

• 13 Oktober 2015 - 19:31

Wim:

Ziet er vrij bekend uit allemaal, geniet er nog maar even van.