Dag 10 San Francisco, Alcatraz naar Marina - Reisverslag uit Alcatraz, Verenigde Staten van Robin en Linda - WaarBenJij.nu Dag 10 San Francisco, Alcatraz naar Marina - Reisverslag uit Alcatraz, Verenigde Staten van Robin en Linda - WaarBenJij.nu

Dag 10 San Francisco, Alcatraz naar Marina

Blijf op de hoogte en volg Robin en Linda

02 Mei 2016 | Verenigde Staten, Alcatraz

Het weer was niet zoals gisteren. Vandaag was er meer bewolking en de temperatuur was ook gedaald tot ongeveer 20 graden. Dit was niet zo erg, gisteren zijn we toch allebei nog verbrand ondanks de zonnebank kuur thuis en het goed insmeren van de zonnebrand, nou ja, alleen Linda had zonnebrand crème gesmeerd. Na het inpakken van de koffers hebben we alles in de auto geladen en uitgecheckt. Gelukkig mocht de auto nog in de garage blijven staan. Dit scheelt ons een berg parkeergeld en zoek tijd naar een plaatsje om de auto kwijt te kunnen.

Omdat we op ongeveer 45 minuten lopen van Pier 33 af zaten, zijn we vroeg vertrokken. Vanaf Pier 33 vertrekt de boot naar Alcatraz. Gisteren hadden we onderweg een broodjes zaak gezien waar ze voor het raam broodjes maken en via een loopbaan aan het plafond met mandjes de broodjes naar de winkel sturen. Het was een enorm complex en prachtig om te zien hoe alles gemaakt wordt. Hier hebben we ontbeten en een bakje koffie gedronken.

Daarna zijn we snel door gelopen om op tijd bij de haven aan te komen. We hadden de boot van 12.00 uur en moesten daarom om 11.30 bij het dock zijn. Afgelopen zaterdag hadden we de e-tickets al omgewisseld voor normale tickets. We hebben de tickets donderdag online al besteld, dit was maar goed ook want de eerste gelegenheid om naar het eiland te kunnen was maandag 12.00. De zaterdag en zondag waren helemaal uitverkocht. Via de mail werd gevraagd om de tickets te printen en als dit niet mogelijk was de e-tickets tijdig in te wisselen voor normale zodat ze gescand konden worden. Om 11.15 kwamen we aan bij Pier 33, we hebben nog gevraagd of we op een reserve lijst konden voor de boot van 11.30, maar die zat al vol. Dus toch maar even wachten op de volgende boot.

We stonden vooraan in de rij en om 11.45 konden we aan boord, meteen hebben we het beste plek gezocht zodat we goed uitzicht hadden op Alcatraz. Na 25 minuten varen, aangekomen op het eiland werden we eerst voorgelicht over de do's and dont's op het eiland. Vlak naast het dock werd een introductie video getoond over de historie van Alcatraz. In de 70-iger jaren hebben Indianen het eiland ingenomen voor zo'n 19 weken totdat de politie ze van het eiland gehaald heeft. De inwoning van de indianen is op verschillende plaatsen nog te zien. Graffiti met verschillende teksten zijn verspreid te vinden over heel het eiland. Na deze intro film zijn we doorgelopen naar boven, verder het eiland op. Na het bekijken van het guard tower, guard house, post Exchange, officers' club, de power plant en de industries gebouwen zijn we naar de diningroom van het Cellhouse gelopen waar om half 2 een presentatie gegeven werd door een guard over succes stories van 4 verschillende gevangenen, we vonden het zeer interessant. Na de lezing zijn we terug gegaan naar het begin van het Cellhouse omdat daar de audio toer begon.

Bij binnenkomst in deze ruimte bleek dat dit de was/douche ruimte was. Een enorme ruimte waar alleen maar douche koppen aan een waterleiding hingen, hier kon een hele groep gevangenen douchen. Aan de voorkant van de ruimte werden de handdoeken uitgegeven. Zeep lag nog netjes in de bakjes in het midden van de douche ruimte. We moesten opstellen in een rij om de audio set in ontvangst te nemen, ze hadden deze zelfs in het Nederlands.
De audio toer begon. We kwamen de celblokken binnen, A t/m C waren voor de "normale" gevangenen, voorzover er normale gevangenen waren in Alcatraz. Celblok D was voor de personen die zich niet gedroegen, hier waren normale cellen en isoleer cellen. Daarna liepen we door naar de bibliotheek. Gevangenen konden boeken lenen bij de bibliotheek, dit kon alleen als ze genoeg privileges verdiend hadden. De boeken werden dan op bestelling naar de cel gebracht. Door de bibliotheek liepen we weer terug naar celblokken A,B en C. Hier werd nog een verhaal verteld over de sleutels van de cipiers, alle cipiers die bij de cellen liepen hadden geen sleutels op zak omdat dit te gevaarlijk was ivm ontsnappingen. De sleutels hingen aan een touwtje die een andere cipier die op een hogere verdieping het totaal overzicht had naar beneden kon laten zakken. De gevangenen kregen 2 pakjes sigaretten per week, ongeacht of ze rookte of niet.

Toevallig was net een guard aan het uitleggen hoe de deuren van de celblokken werken. Ze kunnen 1 cel, meerdere cellen in willekeurig en alle cellen tegelijk geopend worden, 13 deuren per bediening maximaal. De meeste rijen hebben 26 cellen en een aantal 28 cellen. Er zijn 3 verdiepingen boven elkaar. Na deze demonstratie liepen we langs de bezoekruimte en door naar de cipiersruimte en directie kantoor. In het kantoor werd verteld dat er in de jaren dat de gevangenis open was er maar 4 directeuren gediend hebben. Dit waren allen geen lieverdjes, wat ook niet kon als directeur van een gevangenis. Via een buitenplaats kwamen we weer terug bij de cipiersruimtes en de controle kamer.
Daarna gingen weer terug naar celblok A, hier waren de cellen te zien van 2 van de 4 mannen die in 1962 zijn ontsnapt door een gat in de muur van hun cel te maken met lepels. Via een pijp op het dak geklommen en zo verdwenen. Ze hadden van regenjassen een opblaasbaar vlot gemaakt om weg te komen. Ook hadden ze hoofden gemaakt zodat het leek dat ze op bed lagen bij de nachtcontrole. Ze hadden zo meer tijd om weg te komen. 3 van de 4 mannen zijn ontkomen en nooit meer gevonden. Daarna liepen we door naar de diningroom, hier zat de keuken precies aan vast. Aan het plafond hingen een soort lampen, dit bleken traangas apparaten te zijn die gebruikt konden worden als er problemen waren, het enige nadeel was dat de cipiers hier ook door getroffen worden waardoor de gevangen de cipiers makkelijk kunnen overmeesteren, dus zijn ze nooit gebruikt. De diningroom was de gevaarlijkste ruimte van de gevangenis, dit omdat hier alle gevangenen bij elkaar zaten. Ook in de keuken hingen messen, deze hingen aan een bord waar een tekening op stond van de messen, zodat de cipiers in 1 oog opslag zagen welk mes er miste. Er werden nog wel eens messen vermist.

Daarna was deze toer afgelopen. De gevangenen die zich goed gedroegen en genoeg privileges hadden opgebouwd mochten in de tuin werken, deze wilden we ook graag zien, dus zijn we daar naartoe gelopen, deze was prachtig. Deze tuinen worden nog steeds goed bijgehouden. Via de tuinen konden we een zij ingang van de luchtplaats in lopen, ook hier hebben we nog een kijkje genomen. Ook deze was weer zeer indrukwekkend.

Omdat we nog een aantal kilometers richting Los Angeles willen rijden vanavond zijn we snel terug gelopen naar de haven om de boot van 16.15 te halen. In de giftstorting hebben we nog een paar boekjes gekocht met verhalen en uitleg over Alcatraz. Toen we de boot afkwamen zijn we meteen rechtstreeks naar het hotel gelopen. Robin had de TomTom aangezet om de snelste weg te weten, het bleek dat we nog een behoorlijke klim moesten maken, we hadden beter gewoon de weg langs de kust kunnen blijven volgen. Alhoewel we nu dwars door San Francisco zijn gelopen door Chinatown en de Italiaanse wijk. Na ongeveer 45 minuten lopen kwamen we bij het motel aan. Snel in de auto en richting de Highway 1, deze weg loopt precies langs de kust en geeft prachtig uitzicht over de kustlijn. Ook kwamen we langs verschillende boerderijen die groente en fruit telen, zoals aardbeien en artisjokken. Na ongeveer 2 uur rijden zijn we gestopt in Marina en hebben we een kamer gevonden bij Motel 6. Morgen vervolgen we onze weg naar Los Angeles, natuurlijk weer op de Highway 1.