Dag 16 van Price naar Yellowstone - Reisverslag uit West Yellowstone, Verenigde Staten van Robin en Linda - WaarBenJij.nu Dag 16 van Price naar Yellowstone - Reisverslag uit West Yellowstone, Verenigde Staten van Robin en Linda - WaarBenJij.nu

Dag 16 van Price naar Yellowstone

Blijf op de hoogte en volg Robin en Linda

08 Mei 2016 | Verenigde Staten, West Yellowstone

Ook deze dag begon met dikke grijze wolken en veel regen. Pas na 3 uur rijden begon de vooruit langzaam op te drogen. Bij het uitrijden van de steden terug de akkerbouw en natuur in kwam het zonnetje langzaam door de wolken gebroken.

Ook vandaag was het geluk weer aan onze zijde. Bij het naderen van het park Yellowstone na zo'n 8 uur rijden scheen de zon en hadden we een temperatuur van 20 graden bereikt. Het was pas 16.00 uur dus nog genoeg tijd om in het park rond te kijken en rijden voordat het donker wordt.

Bij het inrijden van het park zagen we al snel de eerste herten en bizons. Onze eerste stop was bij een prachtige brede waterval genaamd Gibbon falls. Opzoek naar de eerste geyser de Beryl spring.

Een geiser is een door aardwarmte verwarmde natuurlijke heetwaterbron, die op min of meer gezette tijden een mengsel van heet water en stoom de lucht in spuit. Het is een vulkanisch verschijnsel. Natuurlijke geisers zijn zeer zeldzaam. Ze danken hun bestaan aan een combinatie van geologie en klimaat die maar op een paar plekken op aarde voorkomt. Er zijn slechts zes grote geisergebieden op aarde waarvan Yellowstone de grootste en het meest aktieve.

Maar er is nog veel meer moois te zien in dit prachtige park. Zo zagen we vanaf het uitkijkpunt de lower falls. Helaas konden we niet dichter bij de waterval komen alle wandelpaden waren nog afgesloten vanwege het seizoen. Vanaf mei worden wekelijks weer wegen vrijgegeven. Overal ligt nog sneeuw en zeker wat hogerop in de bergwegen is alles nog helemaal wit. Wel erg jammer dat we niet overal bij kunnen komen.

Na het bezoeken van de diverse geysers bij artistic point, Blood Geyser, Constant geyser, whirligig geyser was het tijd om het park te gaan verlaten en opzoek te gaan naar een plaatsje voor de nacht.

Toen we tot onze grote verwachting langs een weide kwam waar een bruine beer liep. Deze wilde we natuurlijk graag zien dus de auto uit om alles te filmen en op de foto te zetten. Naast ons stond een man die ons vertelde net 2 mijl terug ook een grizzlybeer gezien te hebben. Wij opnieuw de auto in en op jacht naar die Grizzly.

De grizzlybeer is de grootste. Hij kan op zijn achterpoten staand een hoogte van 3 meter bereiken en tot 600 kg zwaar worden. De bouw van de beer is gericht op het zoeken en graven naar voedsel in de grond. De grizzlybeer heeft een zeer kenmerkende grote uitstekende spierbundel tussen de schouderbladen, die hem veel kracht in de voorpoten oplevert. Ook de nagels van de grizzlybeer zijn scherp en lang (zo'n 10 cm), en geschikt om in de aarde mee te wroeten. en wat een mazzel hadden wij hij was nog even op ons blijven wachten! Na wat prachtige foto's als er toch een einde aan deze dag vol geluk gekomen. Moe maar voldaan hebben we ons motel opgezocht.