Dag 14 Williams, Grand Canyon, Page - Reisverslag uit Page, Verenigde Staten van Robin en Linda - WaarBenJij.nu Dag 14 Williams, Grand Canyon, Page - Reisverslag uit Page, Verenigde Staten van Robin en Linda - WaarBenJij.nu

Dag 14 Williams, Grand Canyon, Page

Blijf op de hoogte en volg Robin en Linda

06 Mei 2016 | Verenigde Staten, Page

Alweer vroeg ons bed uit, we willen graag met een van de eerste helikoptervluchten mee over de Grand Canyon. Even lijken we niet de eerste vlucht te kunnen nemen maar we zijn toch optijd. Even wat papieren invullen daarna op de weegschaal zodat ze de helikopter goed kunnen indelen voor een gelijkmatige verdeling. Het is maar goed dat wij de kilo's niet hebben gezien na al de hamburgers, pizza en al het andere.

Na een kort instructiefilm en uitleg over de veiligheid was het dan zover! Het ging allemaal zo snel dat we geen tijd hadden om over de vlucht en alles wat mis kan gaan na te denken. We werden met een busje naar het tweede platform gebracht we hadden het geluk dat onze tickets geüpgraded waren naar een wat luxere helikopter met meer glas zo konden we nog beter kijken en foto's maken. Nog even op de foto en dan om 9.35 uur is het dan zover. De helikoptervlucht is erg leuk, rustig en prachtig! Het gaat heel rustig en geleidelijk je lijkt helemaal niet zo hard te gaan. Na al enkele minuten vliegen we boven de Colorado rivier en de Grand Canyon.

De Gand Canyon is een brede en diepe kloof in het noorden Arizona. In de loop van miljoenen jaren heeft het water van de Colorado deze kloof in het landschap doen ontstaan. Deze extreme erosie werd mogelijk doordat het gebied waarin de kloof ligt steeds verder omhoog rees. De Colorado erodeert ongeveer 16 cm per 1000 jaar.
De gehele canyon is ongeveer 435km lang en heeft een breedte die varieert tussen 15 en 29 km. En is meer dan 1600 meter diep.

Het uitzicht vanuit de helikopter is fantastisch, het is er zo mooi en groot niet voor te stellen of vast te leggen met je camera toch hebben we dat natuurlijk geprobeerd. Voor we het wisten stonden we weer met beide benen op de grond.
Nog even een kijkje in het natuurpark van de canyon en een blik en wat foto's van over het randje konden natuurlijk ook hier niet ontbreken. Daarna vlug de auto weer in want ook vandaag moesten er weer kilometers gemaakt worden. Onze tweede bestemming van vandaag was Horseshoe bend.

De loop van een rivier wordt o.a. bepaald door de hardheid van de bodem waar het water doorheen stroomt. Het water zoekt de weg van de minste weerstand, en omdat dat vaak niet de kortste weg is ontstaan er bochten in de rivier. Een van de meest spectaculaire hoefijzervormige bochten in het zuiden van Amerika is Horseshoe Bend, in de Colorado River. Deze gigantische bocht heeft zich een paar mijl ten zuiden van Lake Powell en de Glen Canyon Dam gevormd in miljoenen jaren oude lagen van Navajo Sandstone. Rondom en binnenin de bocht bevinden zich rotswanden die meer dan 300 meter boven de rivier uitsteken.

Vanaf Horseshoe Bend Overlook, gelegen op de rand van zo'n rotswand, heb je een geweldig uitzicht. Een zanderig pad leidt ons vanaf de parkeerplaats omlaag naar het 1200 meter verder gelegen uitkijkpunt. Nergens is er schaduw, en de terugweg omhoog door los zand was een behoorlijke kluif. Maar het was het absoluut waard!

De laatste stop voor vandaag stond gepland bij Antelope Canyon. Dit leek even tegen te gaan vallen toen de laatste Tour van 16.20 uur eigenlijk al net vertrokken was. Maar we hadden geluk en konden toch nog mee, onze gids had geen haast en alle tijd voor foto's. Antelope Canyon bestaat uit twee kleine canyons genaamd Lower Antelope Canyon en Upper Antelope Canyon. Ze noemen dit ook wel slot canyons. Deze smalle kloven die door water/modder zijn uitgesleten. Bij de vernauwingen aan de canyons schuurt dit de canyon langzaam verder uit. Daarnaast heeft de wind zijn werk gedaan. De zachte steensoorten worden hierdoor afgesleten en de hardere soorten gepolijst. Nog regelmatig stroomt er water in deze canyon en dagelijks wordt deze nog gezandstraald. De Upper Antelope Canyon is zo'n 140 meter lang en 44,3 meter diep. Hier zijn bijzondere lichteffecten te zien, doordat op een aantal plaatsen de zonnestralen door smalle openingen naar binnen schijnen. De lower canyon ligt slechts een paar kilometer verderop, deze is veel smaller en lastiger te bereiken dus natuurlijk kozen wij hiervoor. Deze Canyon is 400 meter lang en 36,5 meter diep.

Een prachtige dag vandaag met veel natuurlijk schoon en er kan weer een wereldwonder van ons lijstje worden afgestreept. We gaan weer op tijd slapen. Morgen staan Monument Valley en Aches national park op de planning.