Dag 18 Phaloborwa en het Kruger Park - Reisverslag uit Phalaborwa, Zuid-Afrika van Robin en Linda - WaarBenJij.nu Dag 18 Phaloborwa en het Kruger Park - Reisverslag uit Phalaborwa, Zuid-Afrika van Robin en Linda - WaarBenJij.nu

Dag 18 Phaloborwa en het Kruger Park

Door: Robin en Linda

Blijf op de hoogte en volg Robin en Linda

17 Oktober 2015 | Zuid-Afrika, Phalaborwa

Vanochtend moesten we optijd uit de veren. De tweede safari stond om 6 uur klaar voor vertrek. Na het aanmelden en het invullen van een formulier bij de receptie kregen we nog een bakje thee of koffie voor vertrek. Niet gedacht dat die alvast bedoeld waren om even flink op te warmen.

Het was nog erg vroeg, maar we hadden beide erg uitgekeken naar deze dag. Voor vandaag stond een full day safari gepland, dit betekend om 6 uur vertrekken en om 16.30 uur weer terug bij ons verblijf. Ook aan het eten was gedacht en we zouden gedurende onze speurtocht naar alle wilde dieren een ontbijtje krijgen en een lunch. Na de toch wel kleine teleurstelling van de avond safari gisteren hoopte we vandaag toch wel onze foto's van de big five compleet te kunnen maken.

We hadden een andere gids dan gisteren, ook hij had er zin in. Hij vertelde ons alleen vrijwel meteen al dat het vandaag geen beste dag zou zijn om wilde dieren te spotten. Voor de gehele dag werd zware bewolking voorspeld en weinig tot geen zon. De dieren laten zich beter zien bij warm weer en veel zon, hopen dat dit toch ook niet teveel tegen zou vallen. Mochten we niet kunnen vinden wat we zoeken dat is het geen slechte dag maar gewoon de natuur, deze laat zich niet dwingen. “Wij zijn vandaag te gast in het land van de dieren, en niet andersom” zo eindigde hij de intro. Dus met frisse moed van start.

Bij de de poort van het Kruger park aangekomen, kwam dat akelige koude windje van gisterenavond al meteen weer opzetten. Het was al licht toen we in het park aankwamen, direct bij de ingang zagen we de eerste paar gieren nog rustig en suf in de boom zitten, deze hebben de zon nodig om actief te kunnen worden. Daarna volgde de arenden en de zwarte ooievaar.
We schoten een padje in met de safaribus dat absoluut niet geschikt was geweest voor onze prachtige huurauto. We hebben deze week al enkele keren bedacht dat we de volgende keer toch maar een kleine 4x4 moeten huren, daar heb je hier gewoon veel meer aan. We reden nog even langs het kadaver van de buffel, deze was alweer een stukje verder opgeruimd dan gisteren.

Het was nog erg koud onderweg, iedereen dik ingepakt waarschijnlijk dat daarom de dieren zich ook niet meteen aan ons lieten zien. Na een tijdje rijden we onze vogelkennis behoorlijk uitgebreid maar nu werd het toch wel tijd voor de echte wilde dieren vonden wij. Als eerste spotten we een kudde impala's deze zijn donkerder van kleur dan de andere die we eerder gezien hadden. De Impala kan zijn vacht aanpassen en bij donker weer gaat de vacht wat verder openstaan zodat deze de warmte goed kan vasthouden, ook de donkere kleur zorgt ervoor dat de zon deze dieren beter verwarmt. Na het voorbij rijden van een aantal grote termieten torens van soms tot wel 3 meter hoor zagen we de eerste olifanten in de verte staan. Een eindje verderop kwam de eerst giraf van vandaag om het hoekje kijken. Het was een mannetje die nog wat ossenpikker met zich meedroeg. De ossenpikker is een klein vogeltje wat regelmatig op de dieren zit om de insecten vaak teken te verwijderen en op te eten. Op weg naar het ontbijt stak er ineens voor onze safari jeep een grote kudde buffels over deze noemt men hier boskoeien. Na het voorbij rijden van de resten van een olifantenskelet kwamen we aan op onze ontbijtstop. Er was gezorgd voor, vers fruit, sapjes, yoghurt en roerei en bacon. Keuze genoeg en even lekker uit de wind was het heerlijk bijkomen.

Na het ontbijt vervolgde we onze tocht. Bij het vertrek reden we direct een groepje aapjes voorbij met hun kleintjes. Ze keken ons nieuwsgierig aan dus alle tijd om wat mooie beelden vast te leggen.
We reden langzaam richting de olifantsrivier, dit is de grote rivier die door het park stroomt. Op kant zagen we een paar nijlpaarden staan, maar nog wat beter zoeken zaten er ook een stel in het water. En ineens zagen we een krokodil op de kant liggen, wat zijn deze groot en lelijk.

Enkele kilometers verderop vonden we dan toch eindelijk 2 leeuwinnen. Ze lagen rustig uit te buiken en bij te komen van hun jachtresultaat. Voor een van de leeuwinnen konden we nog net de restjes van een bokje herkennen. Het was nog vrij vers, helaas hebben we de jacht gemist.
Na wat mooie foto's en filmpjes te hebben gemaakt gingen we verder. We kwamen nog verschillende olifanten, giraffen, wrattenzwijnen, gnoe's, koedoes en buffels tegen voordat het tijd was voor onze lunch. De lunch was goed verzorgt voor iedereen was er een warme wrap gevuld met kip en groenten, wat salade en een drankje. Na het lekkere eten waren we weer klaar voor de laatste paar uur van da safari.

Door een tip van een van de andere auto's kwamen we uit op 2 spelende jakhalzen. Ze hadden een honing das uit de boom weten te halen, alleen was deze das zo slim om zich nog voor ze hem te pakken hadden gekregen zich in te graven in de grond. De gids vertelde ons dat de kans klein was dat de jakhalzen de das zouden vangen, na het graven van zijn gang onder de grond gooit hij deze direct weer dicht zo blijft er dus geen gang te herleiden.

Na nog wat mooie plaatjes van giraffen, olifanten, nijlpaarden, aapjes en het harte beest zat onze speurtocht er voor vandaag alweer op. We hebben nog geen mannelijke leeuw gevonden en ook de cheeta en het luipaard ontbreken nog aan onze verzameling. We hopen dat we deze morgen nog kunnen toevoegen na onze ochtend buschwalk en anders na de riviersafari die gepland staat eind van de middag.