Dag 20 Phalaborwa naar Tzaneen via Kruger - Reisverslag uit Tzaneen, Zuid-Afrika van Robin en Linda - WaarBenJij.nu Dag 20 Phalaborwa naar Tzaneen via Kruger - Reisverslag uit Tzaneen, Zuid-Afrika van Robin en Linda - WaarBenJij.nu

Dag 20 Phalaborwa naar Tzaneen via Kruger

Door: Robin en Linda

Blijf op de hoogte en volg Robin en Linda

19 Oktober 2015 | Zuid-Afrika, Tzaneen

Het was tijd afscheid te nemen van de Sefapane lodge, we wilden vanochtend eerst het Kruger nog in, richting het zuiden rijden en bij Orpen gate het Kruger weer verlaten, dit was ruim 200 kilometer rijden en omdat tijdens zonsopgang het meest te zien is, besloten we de wekker om 5.15 uur te zetten, zodat we rond 6 uur aan de poort van het Kruger park konden staan. Bij het hotel hadden we een lunch pakket geregeld gisteren, dus vroeg vertrekken was geen probleem.

Na het uitchecken reden we al snel richting de poort van het Kruger park, daar kwamen we rond kwart over 6 aan. Bij de receptie van het park konden we de toegangskaarten kopen en konden we al snel onze weg vervolgen het Kruger park in. De eerste 40 kilometer richting Letaba. Deze weg hadden we al verschillende keren gereden met de safari's. De impala's en koedoe's lieten we voor wat het is, deze hadden we de laatste dagen al genoeg gezien. Net bij het binnen rijden van het park stonden de eerste giraffes al langs de weg op een paar meter afstand van onze auto, schitterende beesten. We reden door naar Letaba en zijn daarna nog een stukje naar het noorden gereden, daar zijn we eergisteren langs een rivier gekomen waar van allerlei dieren te zien waren. Bij aankomst liepen de apen weer over de weg, er lag een krokodil in de kant langs de rivier en de nijlpaarden lagen lekker met hun jong in het water, toevallig liep er net een stel de kant op. We hebben daar ons ontbijtpakket opgegeten, met uitzicht op de rivier, wat wil je nog meer. Na het eten zijn we omgedraaid en richting olifants in het zuiden gereden. Net voor olifants konden we een gravelweg in rijden zodat we via de andere kant bij olifants zouden komen. Net na het indraaien van deze weg schrokken we allebei van een olifant die ineens op 2 meter van onze auto stond. We moesten even bij komen van de schrik. De olifanten hadden geen vrees en aten rustig verder, wij konden schitterende foto's maken van de 3 oude mannetjes met een jong mannetje erbij. Bij olifants was een lodge vlak langs de rivier met een schitterend uitzicht. Hier hebben we even rond gesnuffeld in de giftshop en een mooi boek gekocht over de wildlife in Afrika. Inmiddels was het alweer bijna 30 graden, dus een ijsje ging er ook wel in. Ook bij de rivier hebben we mooie plaatjes kunnen schieten, de olifanten liepen over de zandbanken. Daarna zijn we weer verder afgezakt naar het zuiden, meestal over gravelwegen. We probeerden de rivier zoveel mogelijk te volgen, omdat daar de meeste kans was dieren aan te treffen. Onderweg hebben we nog diverse apen, een krokodil en vele koedoe's, olifanten en giraffes gezien.

Na het uitrijden van het park zo rond 15.00 uur liepen er weer een aantal olifanten over de weg, ook deze zijn weer vereeuwigd. Na zo'n uur rijden kwamen we aan bij onze volgende slaapplaats, Tzaneen Country Lodge. Een prachtig complex met een mooie kamer. Het was rustig in de lodge. Bij aankomst in het hotel kwam er een berichtje binnen van de vader van Robin, dat de oma van Robin vanmiddag is overleden, dit drukt een behoorlijke stempel op deze mooie dag.
Na het eten zijn we maar op tijd naar bed gegaan om een beetje bij te slapen van de afgelopen korte nachtjes en alles te verwerken.