Dag 22 Sabie naar Johannesburg - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Robin en Linda - WaarBenJij.nu Dag 22 Sabie naar Johannesburg - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Robin en Linda - WaarBenJij.nu

Dag 22 Sabie naar Johannesburg

Door: Robin en Linda

Blijf op de hoogte en volg Robin en Linda

21 Oktober 2015 | Zuid-Afrika, Johannesburg

De laatste dag is aangebroken. Alle koffers zijn weer netjes gevuld. Na het ontbijt, waar we trouwens een fenomenaal uitzicht hadden, zijn we vertrokken via Long Tom Pass naar Pretoria, waar we de prachtige bomen mer paarse bloemen wilden zien, hele straten zijn gevuld met deze bomen volgens het boek met de sightseeing tips. Het was de bedoeling om eerst naar een koffie plantage te rijden, maar door gebrek aan tijd hebben we dit helaas over moeten slaan.

Omdat we ruim op tijd op het vliegveld aan zouden komen hadden we besloten de tolwegen te vermijden, zodat we toch nog een beetje binnenland zouden zien. Verschillende landschappen werden doorkruist, van hoge bergen met scherpe rotspunten op de Long Tom Pass naar landbouw gebied rond het plaatsje Middelburg tot het vlakke land bij het vol gebouwde Pretoria en Johannesburg. In Pretoria wilden we ook de Union Buildings bekijken, dit is het parlementsgebouw van Zuid Afrika, met een enorm standbeeld van Nelson Mandela. Het gebouw was kolossaal groot en zeer indrukwekkend. Vervolgens zijn we door gereden naar Johannesburg. Het was ongeveer een half uur rijden naar het apartheid museum. We doorkruisten het drukke Pretoria, wat inderdaad zo mooi was als verteld werd, het staat er op dit moment vol met paarse Arcadia bomen.

In Johannesburg was de drukte niet veel minder. Bij binnenkomst in het Apartheid museum kregen we een kaartje met achterop welke ingang je moest nemen. We hadden 1 kaartje voor de 'blankes ' ingang en 1 voor de 'niet blankes'. We werden bij de ingang direct gescheiden. Dit om te laten voelen hoe het is om in de tijd van de apartheid geleefd te hebben. Beide gangen liepen parallel aan elkaar maar waren gescheiden door tralies. Aan de wanden was een foto collage te zien met paspoortgegevens en bewegwijzeringsborden voor voor blankes en niet blankes. Na korte tijd werden de gangen gescheiden en kom je elkaar niet meer zien. De gang eindigde beide buiten waar een bord stond met de tekst: now make your way up this ramp and you will meet up visitors from whom you may have been briefly separated from, the birth of the struggle. Daarna liepen we door naar het museum zelf. Helaas mochten we daar geen foto's maken. Wat we hier binnen gezien hebben was erg aangrijpend.

Het begon ermee hoe de blanke (ook wel Europeanen genoemd) de Bushman (oorspronkelijke bewoners) hebben bijgebracht dat men moest werken om respect te verdienen van hun vrouw in plaats van jagen en vechten. Langzaam groeiden het percentage blanken in Zuid Afrika. De goudwinning vanaf 1886 zorgde voor een explosieve groei van het aantal blanken. In 1948 kwam de Nasionale party aan de macht dankzij parlementair gesjoemel wist deze een reeks weten door te voeren waardoor zwarten Zuid Afrikanen tal van fundamentelen rechten kwijt raakten. Volgens 1 van de wetten uit 1952 waren alle zwarte mannen boven de 16 jaar verplicht om een pas bij zich te hebben dat ze mochten werken in blank gebied. Vanaf 1956 gold dit ook voor vrouwen. In 1960 werden de passen massaal bij politieburo's verbrand door de zwarte Afrikanen uit protest tegen het apartheidsregime. Uiteindelijk werd deze wet pas in 1986 opgeheven. In 1961 begon premier Verwoerd zijn apartheidsregime. In Johannesburg werden de 'niet blanke' uit hun huizen gehaald inclusief al hun spullen en in Soweto onder gebracht, een sloppenwijk net buiten Johannesburg die begin jaren 60 is ontstaan om deze reden. In 1976 barstte de opstand los. De noodtoestand werd afgeroepen, het geweld nam toe, hierdoor werd de situatie onhoudbaar. Vele mensen zijn omgekomen tijdens de strijd tegen het apartheidsregime. Begin 1990 kondigde president de Klerk de vrijlating van Nelson Mandela aan, op 11 februari verliet hij na bijna 30 jaar gevangenschap de gevangenis. De jaren daarop veranderde er veel, tijdens de verkiezingen op 27 april 1994 won het ANC en werd Mandela de nieuwe president. De filmpjes die uit die tijd getoond werden waren soms schokkend om te zien en hebben wel enige gelijkenissen met de concentratiekampen uit de tweede wereldoorlog. Om vijf uur sloot het museum, tijd voor ons om naar het vliegveld te vertrekken.

Na het aftanken van de auto reden we al snel de inleverhal van Avis binnen. Alles verliep vlot, op het vliegveld nog snel de warme kleren aangetrokken om voorbereid Nederland binnen te komen. Als afsluiting hebben we bij Wimpy's onze Afrikaanse reis afgesloten. Het vliegtuig vertrekt mooi op tijd. De vakantie zit er helaas weer op. We hebben veel moois gezien en super genoten. Maar ook heerlijk om straks weer lekker thuis te zijn.