Dag 14 van Saint Lucia naar Mbabane, Swaziland - Reisverslag uit Mbabane, Swaziland van Robin en Linda - WaarBenJij.nu Dag 14 van Saint Lucia naar Mbabane, Swaziland - Reisverslag uit Mbabane, Swaziland van Robin en Linda - WaarBenJij.nu

Dag 14 van Saint Lucia naar Mbabane, Swaziland

Door: Robin en Linda

Blijf op de hoogte en volg Robin en Linda

13 Oktober 2015 | Swaziland, Mbabane

Een nieuwe dag, een nieuw avontuur. Op internet hadden we gelezen dat er op het volgende resort niet veel te beleven was. Dus besloten we om na het ontbijt nog even bij het zwembad te gaan liggen en het verslag van gisteren op internet te zetten. Op het nieuws werd gemeld dat er extreme droogte en een hitte golf heerst in het oosten Zuid Afrika, daarom staan veel beekjes en rivieren droog. Bij het ontbijt vroeg de serveerster zoals de andere dagen of we een eitje, omelet of worstje wilde. De afgelopen 2 dagen hebben we hier nier voor gekozen, dus ze twijfelde een beetje of ze het zou vragen. Linda koos voor het worstje en Robin voor de omelet met alles er op en eraan. Dit was de lekkerste omelet ooit. Om 11 uur was het dan toch de hoogste tijd te vertrekken. Vandaag stond er weer een lange route van ongeveer 5,5 uur op het programma.
De route van vandaag brengt ons naar Swaziland, een klein landje in Zuid Afrika zo groot als Belgie, met ongeveer 1 miljoen inwoners. Na een aantal uurtjes rijden kwamen we bij de grootste uitdaging van vandaag, de grens overgang. Eerst langs de douane van Zuid Afrika en daarna van Swaziland. De behulpzame grens beambten en inwoners wezen ons snel naar de juiste loketten. Na de nodige stempels in onze paspoorten, het papierwerk en het betalen van 50 rand tol voor de wegen in Swaziland mochten we na ongeveer een half uurtje door rijden het land in.
Omdat onze TomTom de snelheids beperkingen in Swaziland niet wist, waren we een half uur eerder op onze eindbestemming, Hawane Resort in Mbabane. Het resort lijkt wat achterstallig onderhoud te hebben, maar we hebben een prachtige kleine hut, met een heel apart bad en wastafel, een groot 2 persoons bed en verder helemaal niets. Het is hier heerlijk rustig en het uitzicht vanuit het bed is prachtig. Na aankomst hebben we ons snel omgekleed om toch nog even een uurtje zon te pakken aan het zwembad. Verder hebben we genoten van de rustige avond, de heerlijke rust en de geluiden van de natuur.

Het land is behoorlijk anders dan het Zuid Afrika dat we tot nu toe gewend waren. Veel droogte en armoede verschijnen wanneer we de grens over reden. Veel kleine huisjes/ hutten, hier zonden elektriciteit. Op onze weg kwamen we vele uitgemergelde dieren tegen en ook een aantal die het niet hadden gered lagen gewoon langs de weg.

• 15 Oktober 2015 - 10:34

Els:

Wat een prachtig huisje en zwembad op jullie resort maar wat een armoedige huisjes, een groot contrast!! Maar wel prachtig en indrukwekkend om mee te maken.